FANDOM

Kludevrid Edit

Der er mange klude, der skal vrides, når der gøres rent, og det kan belaste fingermuskler og håndled. Der er et par metoder, som giver den mindste belastning under rengøring i Slagelse. Tag kluden med et undergreb - og kryds hænderne i et vend. Samtidig knuges vand ud af kluden med hænderne. Foretag processen et par gange, indtil kluden har en passende tør- eller vådhed. Sørg for at holde håndleddene lige, at holde skuldrene sænkede og ryggen lige.

Gulvvask med spand, klud og skrubbe Edit

Alle løft og tømninger af spande foregår ved grundløft. Når gulvet vaskes og tørres med kludene, er det vigtigt, at arbejde fra en stænde bevægelse og bruge skrubbe og klude ved at bevæge sig frem og tilbage på benene ved vægtoverføring og ikke stå stille og kun bevæge armene. Der arbejdes med rengøring med sænkede skuldre og fra en oprejst stilling.

Gulvvask med mop Edit

Den store fordel ved de mange forskellige rengøring mopsystemer er, at man undgår vrid af klude. Vridefunktionen foretages i forskellige eller mekaniske vrídeanordninger. När der skal vrides, er det vigtigt, at mopskaftet ligger løst i hænderne, så det glider inde i hånden, og at mopgarnet tilbud placeres i vrideanordningen, uden at håndleddene belastes. Arbejd med rengøring så vidt muligt med lige håndled, Ved selve mopningen holdes mopskaftet løst i hænderne - mopskaftet skal på en måde blot støttes af hænderne. Den ene hånd placeres ud for maven, den anden ud for brystet. På denne måde kan man arbejde med afslappede skuldre. Mopskaftet holdes så tæt til kroppen som muligt, og moppen tilbud trækkes fra side til side ved vægtoverføring i zig-zag bevægelser, og der arbejdes bagudrettet, Det skal være benene og kroppens vægt, der trækker moppen og ikke arme, skuldre og håndled. Tørmopning foregår efter samme princip.