FANDOM

Mangler du en billig tilstandsrapport, en billig elinstallationsrapport eller et billigt energimærke? Så er her opskriften på, hvordan du kan få tre konkrete tilbud på denne slags rapporter - gratis og enkelt. På max 3 minutter kan man på onlineportalen Boligtilstand.dk indsende en opgave ved at udfylde skemaet online. I løbet af tre dage får du tre billige tilbud fra specialister i din by, som gerne vil udforme en billig tilstandsrapport, en billig elinstallationsrapport eller et billigt energimærke til dig.

En tilstandsrapport er en samlet visuel oversigt over en boligs synlige skader og risiko for fremtidige skader. Den bygningssagkyndige, som udarbejder tilstandsrapporten, gennemgår bygningen og sammenligner den med andre bygninger af samme art, alder og stand. Bygningen bliver ikke sammenlignet med en ny bygning. En tilstandsrapport er resultatet af dette huseftersyn. Tit udarbejdes en tilstandsrapport ved salg af en bolig. I den forbindelse henviser ejendomsmægleren normalt via forsikringsselskabet til en byggesagkyndig, som ofte ligger i den høje ende af prisskalaen.

En smartere måde er at få 3 konkrete tilbud fra uafhængige bygningsrådgivere nær dig - gratis og uforpligtende - på websiden Boligtilstand.dk. Således kan du spare op til 35% på en tilstandsrapport. En tilstandsrapport giver både sælger og køber et indblik i ejendommens tilstand. Således undgår du misforståelser og fejl. En professionel rapport er således til megen nytte for både køber og sælger. En boligkøber vil normalt anmode om en tilstandsrapport og her er det sælgers ansvar, at få lavet denne rapport. Du skal som sælger notere, at hvis du glemmer at få udarbejdet en tilstandsrapport eller et energimærke, så kan du efterfølgende stilles til ansvar for eventuelle fejl og mangler i huset.